مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
ج) كافران اهل خير از عمل خود بهرهمند مىشوند با توجه به مطالب گذشته، از اين نكته نبايد غافل شد كه عمل خير غير مسلمانان، اگرچه عمقى نداشته و باعثبالا رفتن درجات و نيل به سعادت اخروى آنها نمىشود در عين حال، چنان كه در قرآن آمده، هيچ عمل خيرى بدون پاداش نمىماند، آن جا كه مىفرمايد: «انا لا نضيع اجر من احسن عملا; (9) ما اجر كار نيك هيچ كس را از بين نمىبريم .» يا مىفرمايد: «فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره» (10) باز هم اعمال خير غير مسلمانان آثارى خواهد داشت كه البته نسبتبه اعمالى كه توام با ايمان است، بسيار ناچيز است . برخى از روايات نيز همين حقيقت را بيان داشتهاند، چنان كه پيامبر ( صلى الله عليه و آله و سلم) مىفرمايد: از اهل آتش، آن كه عذابش از همه آسانتر است، «ابن جذعان» مىباشد . گفته شد: اى رسول خدا! ابن جذعان چه كرده است كه عذابش از همه آسانتر است؟ حضرت فرمود: چون عادت او اين بود كه مردم را غذا مىداد و اطعام مىنمود . (11) هم چنين امام باقر ( عليه السلام) مىفرمايد: مرد مؤمنى كه تحت قدرت و سلطنتحاكم جبار و ستمگرى زندگى مىكرد، به دليل اين كه به حقوق او تعدى مىشد و مورد اهانت قرار مىگرفتبه دارالشرك فرار كرد و در منزل يكى از مشركان سكنا گزيد . مرد مشرك از او حمايت كرد، و با عطوفت و مهربانى با او رفتار مىكرد، وقت مرگ فرا رسيد، خداوند به او وحى فرستاد: به عزت و جلال خودم سوگند! اگر در بهشت من جايى براى تو بود، تو را در آن جا سكنا مىدادم، اما بهشت من بر هر كسى كه در حال شرك بميرد، حرام است، لكن خطاب به آتش كرد و گفت اى آتش! او را حركت مده و آزار مرسان و ناراحت مكن و صبح و شب رزق و روزى او را برايش بياوريد! راوى حديث (عبيدالله وصافى) مىگويد كه پرسيدم: آيا رزق و روزى او را از بهشت مىآورند؟ حضرت فرمود: از جايى مىآورند كه خدا خواسته است! (12) پرسش: شان نزول سوره قدر چيست؟ و اين سوره در مورد چه كسى نازل شده است؟ (مرتضى يوسفى - دانشآموز: املش) پاسخ: در شان نزول اين سوره، رواياتى از امامان معصوم (عليهمالسلام) وارد شده است كه حضرت رسول ( صلى الله عليه و آله و سلم) در خواب ديد بنى اميه بر منبر او بالا مىروند، و سخت اندوهناك شد . خداوند متعال نيز براى تسليتش اين سوره را نازل كرد و در آن فرمود: شب قدر بهتر از هزار ماه [حكومتبنىاميه] است . (13) در حديثى از امام صادق ( عليه السلام) آمده است كه فرمود: «انا انزلناه فى ليلة القدر: الليلة، فاطمه و القدر الله، فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرك ليلة القدر . . . ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم، مقصود از اين شب، فاطمه (س) است، و مقصود از «قدر» خداست، هر كس فاطمه را چنان كه شايسته و در خور شناخت او است، بشناسد به يقين شب قدر را دريافته است . . .» (14) در احاديث فراوان ديگر آمده است كه شب قدر، براى على بن ابى طالب ( عليه السلام) و يازده فرزند اوست، مثلا در حديثى از حضرت رسول ( صلى الله عليه و آله و سلم) آمده است كه به اصحاب خود فرمود: «آمنوا بليلة القدر، انها تكون لعلى بن ابى طالب ( عليه السلام) و لولده الاحد عشر من بعدى; به شب قدر ايمان بياوريد، همانا شب قدر براى على بن ابى طالب ( عليه السلام) و براى يازده فرزند او بعد از من است . در روايتى از امام باقر ( عليه السلام) است كه فرمود: «فانها لولاة الامر خاصة بعد رسول الله ( صلى الله عليه و آله و سلم) ; شب مبارك مخصوص واليان امر بعد از رسول خداست .» انطباق اين روايات بر شب قدر، از نظر بعضى از مفسران مثل صاحب كتاب كنزالدقائق از اين نظر است كه ولايت فرزندان فاطمه زهرا (س) نيز در اين شب نازل مىشود، پس باطن شب قدر مربوط به ولايت اهل بيت وحى و رسالت ( عليه السلام) مخصوصا سر سلسله ولايتبعد از رسول ( صلى الله عليه و آله و سلم) على ( عليه السلام) و فاطمه (س) است; البته در وجه تاويل اين روايات بر اين آيه جاى تامل بيشترى است; زيرا مفسران بزرگ ديگرى چون علامه طباطبايى (ره) و تفسير نمونه از اين روايات سخنى به ميان نياوردهاند . (15) پرسش: لطفا پيش گويىهايى كه در قرآن كريم آمده، بيان فرماييد؟ (محمد رضايى - دانشآموز: قم) پاسخ: «قل للذين كفروا ستغلبون و تحشرون الى جهنم و بئس المهاد; (آلعمران12) به آنها كه كافر شدند، بگو: (از پيروزى موقتخود در جنگ احد شاد نباشند) به زودى مغلوب خواهيد شد، (و سپس در رستاخيز) به سوى جهنم محشور خواهيد گشت و چه بد جايگاهى است .» در اين آيه، خداوند متعال به پيامبر اكرم ( صلى الله عليه و آله و سلم) بشارت مىدهد كه بر همه دشمنان پيروز خواهد شد و به كافران هشدار مىدهد: علاوه بر اين كه در اين جهان شكستخواهيد خورد و مغلوب خواهيد شد، در جهان ديگر سرانجامى شوم در پيش رو خواهيد داشت . اين آيه بعد از جنگ «احد» نازل شده و اين در حالى بود كه مسلمانان از نظر ظاهر، قدرت و نفوذ خود را از دست داده بودند و در شرايطى به سر مىبردند كه نشانههاى پيروزى مسلمانان بر كفار و يهود روشن نبود; طولى نكشيد كه مضمون آيه تحقق يافت . يهوديان مدينه (بنىقريظه و بنىنضير) درهم شكسته شدند و در غزوه خيبر، مهمترين مركز قدرت آنان متلاشى شد و مشركان نيز در فتح مكه براى هميشه مغلوب گشتند . (16) 2 . «ان الذى فرض عليك القرآن لرادك الى معاد; (قصص 85) آن كس كه قرآن را بر تو فرض كرد، تو را به جايگاهت (زادگاهت) باز مىگرداند .» آيه فوق نيز يكى از پيشگويىهاى قرآن كريم است . هنگامى كه پيامبر اكرم ( صلى الله عليه و آله و سلم) به قصد هجرت از مكه به سوى مدينه مىآمد در «سرزمين جحفه» به ياد موطنش مكه افتاد . پيك وحى خدا، جبرئيل نازل شد، و پرسيد: آيا به راستى به شهر و زادگاهت اشتياق دارى؟ پيامبر فرمود: آرى، اين آيه نازل شد و سرانجام اين وعده بزرگ تحقق يافت و پيامبراكرم ( صلى الله عليه و آله و سلم) پيروزمندانه با ارتشى نيرومند و قدرت و عظمتى فراوان وارد مكه شد . (17) 3 . «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون; (حجر، 9) ما قرآن را نازل كرديم، و ما به طور قطع آن را پاسدارى مىكنيم .» آيه فوق، وعدهاى استبر اين كه قرآن كريم، چراغى است كه هرگز در آن غروب افول وجود نخواهد داشت; به طورى كه اگر همه جباران و زورمندان و منحرفان جهان دستبه دست هم بدهند كه نورش را خاموش كنند، توانايى نخواهند داشت، چرا كه خداوند حفظ و پاسدارى از آن را به عهده گرفته است . (18) البته پيشگويىهاى قرآن كريم بسيار بيشتر از موارد مذكور است كه به برخى از آنها در زير اشاره مىشود: الف) فهرست آيات ديگرى كه خبر از آينده داده و پيشگويى صريح در آن شده، عبارتند از: قمر، 45- 46/توبه 15- 14/نحل 8/قصص 85/فتح 27/كوثر 3- 1/تبت 5- 1 . ب) فهرست پيشگويىهاى علمى قرآن كريم، عبارتند از: انعام 125/يونس 5/نحل 15/يس 40- 37/صافات 6/واقعه 76- 75/نبا 16- 6/طارق 7- 5 . . . . با تقدير و تشكر از مركز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبليغات اسلامى كه در تهيه پرسشها و پاسخهاى قرآنى، مجله را همراهى كردند . ضمنا خوانندگان گرامى براى دريافت پاسخ به پرسشهاى قرآنى خود مىتوانند با اين مركز مكاتبه يا تماس داشته باشند . نشانى: قم - صندوق پستى 3775- 37185 دورنويس: 7736270 تلفن: 7742160- 7742150 پىنوشتها: 1 . آل عمران (3) آيه85 . 2 . ملك (67) آيه2 . 3 . محمد تقى، مصباح يزدى، آموزش عقائد، ج3، سازمان تبليغات اسلامى، چاپ اول، ص130 . 4 . نساء (4) آيه 124 . 5 . ابراهيم (14) آيه18 . 6 . نور (24) آيه 39 . 7 . نساء (4) آيه 98 و 99 . 8 . جعفر سبحانى، مدخل مسائل جديد در علم كلام، ص320 . 9 . كهف (18) آيه30 . 10 . زلزال (99) آيه7 . 11 . مجلسى، بحار الانوار، ج3، ص316 . 12 . سيد محمد حسين، حسينى طهرانى، معادشناسى، ج10، ص341 و 340 . 13 . الميزان، علامه طباطبايى، ج20، ص330 . 14 . بحارالانوار، محمد باقر مجلسى، ج43، ص65، ح58 . 15 . اقتباس از كنزالدقائق، علامه شيخ محمد بن محمد رضا قمى مشهدى، ج14، ص358 و ج12، ص116، مؤسسه طبع و نشر ارشاد اسلامى . 16 . ر . ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم شيرازى و ديگران، ج2، ص334، دارالكتب الاسلامية . 17 . ر . ك: تفسير نمونه، ج16، ص184 . 18 . ر . ك: تفسير نمونه، ج11، ص17 . نظرات شما عزیزان: [ سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:قاصران و مستضعفان , ] [ 9:37 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |